Uutistiedote

Kirkko julkistaa ”Vapahtaja on syntynyt” -joulusanoman

Video ja verkkosisältö on tarkoitettu jaettavaksi miljoonille

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko julkisti tänään (sunnuntaina 29. marraskuuta 2015 klo 6 Kalliovuorten aikaa) joulusanoman, joka sisältää monella kielellä toteutetun videon sekä ulkomainoksia New York Cityn Times Square -aukiolla. Vuoden 2015 joulusanoma, ”Vapahtaja on syntynyt”, keskittyy Jeesuksen Kristuksen opetusten löytämiseen, tuntemiseen ja noudattamiseen. Kirkko odottaa joulusanoman tavoittavan miljoonia ympäri maapallon, kun ihmiset jakavat verkkosisältöä sosiaalisten kanaviensa kautta joulukuun aikana, jolloin kristityt juhlivat Jeesuksen Kristuksen syntymää.

”Me elämme maailmassa, jossa Jumalan voimaa ja vaikutusta jokapäiväisessä elämässämme vähätellään, jossa se sivuutetaan ja jossa ihmiset eivät välitä siitä, että he tarvitsevat Vapahtajaa, tai jopa pilkkaavat sellaista tarvetta”, vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista sanoi kirkon Ensign- ja New Era -lehtien joulukuun numerossa. ”Meillä, jotka olemme omistautuneet Herralle Jeesukselle Kristukselle, ei ole koskaan ollut suurempaa tarvetta tunnustaa uskoamme Vapahtajaamme sekä yksityisesti että julkisesti.”

Kaksiminuuttinen video on katsottavissa (sunnuntaista 29. marraskuuta 2015 alkaen) osoitteessa joulu.mormon.org sekä Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksessa. Videossa lapset eri paikoissa ympäri maailman, kuten Israelissa, Los Angelesissa, New Yorkissa ja Utahissa, lainaavat Jesajan sanoja (ks. Jes. 9:5 ja Händelin Messias-oratorio) sekä ilmaisevat oman uskonsa Jeesukseen Kristukseen.

Verkkosivuston aineisto ja video ovat saatavissa 29 kielellä: albania, armenia, cebu, englanti, espanja, hollanti, indonesia, italia, japani, kiina, korea, kreikka, kroaatti, latvia, norja, portugali, puola, ranska, romania, ruotsi, saksa, suomi, tagalog, tanska, thai, tšekki, ukraina, unkari ja venäjä.

Sivustolla joulu.mormon.org kävijät pystyvät jakamaan sisältöä, jota ovat luoneet Lindsey Stirling, David Archuleta, Studio C:n hahmot sekä muut sosiaalisen median persoonat. Lisäksi verkkosivustolla on uusi animaatiovideo nimeltään ”Kuvittele maailma ilman Vapahtajaa” sekä infografiikkaa.

Jaettavaa sisältöä julkaistaan mormon.orgin sosiaalisen median sivuilla kuten Facebookissa, Twitterissä, YouTubessa, Google+:ssa ja Instagramissa. 25 GIF-animaatiota, joita voidaan käyttää lähtölaskentana jouluun, on saatavilla jaettavaksi sosiaalisessa mediassa. Niitä, jotka jakavat verkossa olevaa sisältöä, kannustetaan käyttämään aihetunnistetta #VapahtajaOnSyntynyt.

New York Cityn Times Squarella kävijät näkevät tärkeillä paikoilla mainos- ja videotauluja, joissa mainostetaan joulusanomaa, ja mainostauluja on myös 400:n kaupungissa ajavan taksin katolla. Kirkko mainostaa joulusanomaa myös YouTubessa 10. joulukuuta Argentiinassa, Brasiliassa ja Meksikossa.

Yleisö voi nähdä videotauluja Salt Lake Cityssä ja St. Georgessa Utahissa, Idaho Fallsissa Idahossa, Los Angelesissa Kaliforniassa sekä Méxicossa Meksikossa.

Kirkon vierailukeskuksissa Yhdysvalloissa, Méxicossa Meksikossa, Hyde Parkissa Lontoossa ja Lontoon temppelillä Englannissa sekä Hamiltonin temppelillä Uudessa-Seelannissa on ”Vapahtaja on syntynyt” -näyttelyjä, joissa vieraat voivat joulun aikaan katsoa videon.

Kuukauden kestävä jouluhanke on kirkon lähetystyöosaston organisoima. Lähetyssaarnaajat jakavat kampanjakortteja 29 kielellä. Kirkon johtajat toivovat, että tämä hanke luo kokoaikaisille lähetyssaarnaajille monia opetustilaisuuksia.

”Tänä jouluna jokaisella meistä on monia tilaisuuksia tunnustaa uskomme Häneen ystäville ja naapureille, työtovereille sekä tuttaville”, lisäsi vanhin Oaks. ”Toivon, että käytämme näitä tilaisuuksia ilmaistaksemme rakkautemme Häntä kohtaan, todistaaksemme Hänen jumalallisesta tehtävästään ja uudistaaksemme päättäväisyytemme palvella Häntä.”

Tämä uusi hanke rakentuu kirkon aiemmille joulu- ja pääsiäiskampanjoille, jotka ovat tavoittaneet miljoonia ihmisiä ympäri maailman. Kirkko julkaisi ensimmäisen pääsiäissanoman vuonna 2014 viikon pituisella kampanjalla nimeltään ”Hänen ansiostaan”. Joulukuussa 2014 kuukauden pituinen jouluhanke, ”Hän on Lahja”, sisälsi videon, jota käytiin katsomassa noin 34 miljoonaa kertaa. Vuoden 2015 pääsiäisvideo, ”Koska Hän elää”, katsottiin lähes 30 miljoonaa kertaa

Tyyliopashuomautus:Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta kerrottaessa on asianmukaista käyttää kirkon koko nimeä, kun se mainitaan ensimmäisen kerran. Lisätietoja kirkon nimen käyttämisestä löytyy verkossa olevasta Tyyliopas.